Behöver lite hjälp...

Hela värden är upp och ner käns det som, jag är fortfarande ordentligt sjuk (bihålleinflamation, dubbelsidig både över och under ögonen.) Läkaren sa att jag skulle höra av mig i dag igen om jag inte var märkbart bättre, det är jag inte, men jag bara orkar inte,vill inte bli tömd. Pappa har i alla fall hämtat mina tjejer, jag skulle ut med men det blev inte så, borde njuta av att kunna vila mig ordentligt, men jag har bara gråtit hela kvällen, orkar inte sove heller, kan inte ligga ner då det gör för ont i huvudet men orkar inte med att sova sittandes heller. Och mitt i allt har vi fått en hamster... ja, ja, livet är väl som det är ibland.

Men nästan vecka har vi en redovisning i klassen, jag har, pga sjukdom och pga Saga, inte kunnat vara med så mycket på arbetet i skolan, tur att det mesta görs hemma.
Vi skall i alla fall jämföra två områden utifrån genus, etnicitet och klass.... Vi skall illustrera detta med bilder och mitt jobb i gruppen blev bla att fotografera det ena området, det som i vår jämförelse skall stå för ett område med stora sociala problem mm. Jag håller väl inte med riktigt, men det skall vara vinklat, visa lite hur lätt man med statestik och bilder kan döma ut ett område eller lyfta det till skyarna.

Nu hade jag velat ha lite hjälp med bildvatet.
Jag har valt ut tre bilder som jag tycker illusterar dessa tre, men kankse är det hel fel?
Komentera gärna och ge mig gänra lite ideer om bilderna käns helt fel.

Första bilden är en kvinna som skyndar sig för bi grannstationen, som är en lokal för hemlösa, tror även de hemlösas tidning har sitt kontor där. Tänkte att bilden dels skulle få illustrera det faktum att andelen ensamstående föräldrar är väldigt hög i området, de flästa av dessa mammor och att miljön, med tanke på att det fins många hemlösa och många missbrukare i området inte upplevs som så trygg alla gånger, kankse aldra minst då man är nybliven mamma. (fokus klass och genus)
image77

Nästa bild föreställer en man som sover i en trappuppgång bredvid hälsokostaffären,
han värkar helt oberörd av alla som går förbil, som i sin tur inte verkar bry sig det minsta om honom.
Tänkt att illustrera den stora delen hemlösa som fins i området (fokus på klass alltså)
image78

Tredje bilden får illustrera dels att det fins gott om unga i området, dels att det är invandrar tätt, kvinnan med sjal under den paraboltäta fasaden får belysa detta. Kvinnan med matkassarna kankse kan symbolisera en varnlig arbetsfördelning i hemmen, att kvinnor oftast fortfarande tar hand om inköp och andra husliga göromål. (fokus genus och etnisitet.)
image79

Blev vist frya, var ännu fler jag mailade mina gruppkamrater, men ville ha feedback på just dessa.
Denna bild får illustrera klass skilnaderna i området. Den allmäna delen är fyld av löv, vatten pölar, bilar och skräp, är antagligne tänkt som parkeringplats, men det leker ofta barn. Babkom planket, onåbart för andra än dem som bor i huset, ligger trevliga små grönskade gårdar.
image80

Kommentarer
Postat av: Mysmasken

Tycker bilderna funkar bra. Något jag kom att tänka på är grafitti och klotter som ofta ger mig en känsla av fattigt och otryggt område.

Postat av: Sara

Gillar bild 3 särskilt, då den direkt förmedlar allt du tänkt utan förklaring. Ettan krävdes så lång förklaring för oss som inte vet vad det är för ställe, och 2an fick man också titta ett tag på innan man såg "uteliggaren". Du är grym på den här sortens foton annars, så jag tycker du ska fundera mer på din fotografkarriär helt klart! Du SER världen som en fotograf!

2007-10-20 @ 12:20:53
URL: http://sarasscrap.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback