Dessa nycklar...

Håller på att bli tokig på mina stora tjejer och deras cykelnycklar!
Saga fick Annas gammla cykel förut i sommras, då Anna fick en ny i födelsedagspresent av mig och farmor. Till både cyklarna fans det två nycklar, en de skulle ha själva och en reserv nyckel.
I förra veckan, då Saga var på fotbollen, tappade hon bort den ena i gräset, hon letade länge efter den med tårarna sprutandes åt alla håll, tillslut gav hon upp men var så ledsen så hon inte ville spela längre, utan åkte hem i stället.  När Anna och jag kom hem hade hon hittat båda nycklarna, den ena i skåpet, den andra i sin ryggsäck, som hon inte ens haft med till fotbollen! Hur hon fått upp låset innan är ett mysterium, men det var ju bra att hon hittade den i alla fall.  Men redan dagen efter så kom hon hem lika ledsen som dagen innan, då hade hon, på riktigt denna gång, tappat ner sina nycklar i en gatubrunn utan för Louise hus.  Så då fick hon reservnycklarna, som vi fäste i ett nyckelband som hon fick stränga oder om att hänga in i skåpet då hon inte andvände cykeln.  Så i tisdags var hon och lekte med Emilia, de va ute och cyklade och när de kom hem upptäckte Saga att hon tappat nycklarna, bandet hade gått sönder......
Som tur var hade hon inte låst cykeln, så i går var vi i väg och köpte ett nytt lås till henne. Får se hur länge hon håller reda på de nycklarna.
Anna brukar ha sin nyckel i jackfickan, i går morse bråkade vi i massor, tillslut blev jag förbannad, tycker inte det är ok att hon kommer försent till skolan för att hennes hår inte ligger som hon vill (och annat i den stilen) och körde ut henne och hennes skor, jacka, väska i trappen, stoppade ner reservnyckeln (viste inte var hon hade den andra, och det var inte läge att fråga henne) i hennes ficka. 
Hon påstår att hon la den i sin jacka, och det kan jag gå med på, så brukar hon ju göra, men jackan blev hon av med i skolan igår, hon säger att den var borta när hon skulle gå hem, men jag vet inte om det stämmer, dels käns det konstigt att någon skulle ta den, hon går högst upp i gammla byggnaden så det är inte så många elever som går förbi, i princip hennes klass och paralell klassen där hon känner alla barna, dels hade hon tidigare på dagen varit och badat med skolan, varit i matsalen och varit på gymnastilken med jackan med sig (enligt henne), jag tror mer på att hon glömmt den någonstans där, hon skulle leta i dag. Men problemet med nyckeln kvarstår, hon säger att hon bara hade den nyckeln jag gav henne med sig, men jag tror att hon hade den andra i jackfickan redan, och i så fall är båda nycklarna borta. Och hon hade varit ordentlig och låst sin syckel...... Ja vad säger man? Och vad 17 gör man? Kan man kanske gå till en lås smed med cykeln? Har ju kvittot på att den är vår kvar (någonstans, tror jag....), det borde väl räcka för att de skall tro på att den är våran, eller det gör de kanske inte? Vi behöver ju värkligen våra cyklar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback