Tror jag har bestämt mig nu...

ang gravsten till Tella, hittade ett företag som gör emaljerade skyltar,
eller rättare sagt, som beställer sådana. Igentligen är de dörrskylltar för
utomhusbruk, i ganska tjockt gjutjärn med emalj på alla sidor, fans vissa
fasta former och symboler, men hon som har affären (Hökeriet på lilla torg i
Malmö om någon känner till det) skulle höra med dem om de kan göra annat,
hon trodde det, men att det skulle kosta en del. Den största skylt de gjorde
kostande 2300 kr, så stor vill jag inte ha Tellas, så jag tänker att det
hade kanske kostat runt 5000 att få en helt personlig, eller vad tror ni,
mer än dubbelt så mycket än det dyraste "färdiga" alternativet borde det väl
inte gå på? Men å andra sidan seplar det ingen roll, har pengar jag ärvt av
morfar och de är i första hand vigda åt en sten till Tella. Tänkte sedan
fästa plattan i en sten, vet ett stenhuggeri som gör det och det skulle bara
kosta ett per tusen, så det käns som om det kommer lösa sig, blir kankse
inte ens dyrare än en varnlig gravsten?
Tänkte i alla fall ha själva plattan i form av en blomma, med gula blad och
vit mitt, och i mitten vill jag att texten skall stå.
Har velat fram och tillbaks så länge, vill ha något personligt, men det är
svårt, och all text som står på en sten, om så bara ett namn och datum, blir
så väldigt stark när det är ett barn som ligger där, har tittat på
kyrkogårdar en del och man rörs väldigt mycket av just barngravstenar, tror
alla gör det, även de som inget barn har mist.
Så här tänkte jag i alla fall texten;
" Vår lilla flicka
TELLA
Maria Isolde
Brändström
*22/3 2004
+22/3 2004
Du fattas oss!"
Tänkte att den översta och understa raden blir böjd efter blommansmitts form
och att mellan namn och datum är lite mindre stil än Tella.
Vad tror ni, kan det bli bra?
Vill få en sten till henne nu, käns som om det är högtid nu.

För övrig har jag väldigt svårt att skriva något alls just nu, känns inte
som om jag har några ord kvar, allt käns bara jobbigt och svårt, förra året
var jag så orolig inför hennes ettårs dag, i år är den oron borta, nu fins
det bara sorg, så otroligt mycket sorg.

Kommentarer
Postat av: Hans

Jag vet om en konstnär som gör annorlunda gravstenar i gjutjärn.
Hon heter Stina Sandberg, hennes hemsida är http://www.stinas-bildoform.com/

kanske hon kan hjälpa dig?

2006-09-16 @ 10:03:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback