Så arg på fritids!

Har varit så mycket tjafs med fritidspersonalen  länge nu, i dag fick jag nog och skrev ett mail till rektorn, infogar det här, får se om han reagerar på något vis. Suck!
Skriver ang. problem med fritids, eller rättare sagt delar av personalen på fritids.
Jag har två döttrar på Kirsebergs skolan, Anna Asante i 4B(som alltså numera går på hemvisten) och Saga Brändström i 1B.

Sedan min äldsta dotter började förskoleklass har det varit stor personal omsättning på fritids, men det har ändå fungerat relativt bra, problemen började hösten -04, och blev värre under förra året, och nu är situationen för min yngre dotter ohållbar.

Underförra året började det bli krångel med tiderna, mina döttrar har ett väldigt enkelt schema, de är från skolan slutar till 15:00 på fritids, måndag, onsdag, torsdag och fredag. Tisdagar går de till 15:30, då yngre dotterns fritidsgrupp har ute dag denna dag, och kommer tillbaks till skolan vid denna tid. Den är alltså satt så för att underlätta för fritids i första hand. Jag har dels fyllt i alla de papper med bla.. tider och telefonnummer som man får vid terminsstarten på hösten, dels har de fått tiderna ytterligare vid något tillfälle skriftligt och ett antal (så många att jag inte kan hålla räkningen på dem längre) via telefon. Ändå blir det ofta fel, fyra gånger har de skickat hem mina döttrar (detta var innan Anna började på hemvisten) förtidigt, dvs. innan jag ens varit hemma. Mina döttrar har inte egen nycker hemma, helt enkelt för att de inte skall vara hemma själva några längre stunder, så de har fått gå runt och vänta på att jag skall komma hem. När jag ringt till fritids har jag inte ens fått en ursäkt, bara ett "ojdå" och fått upprepa tiderna mina flickor har.
Varje vecka under det senaste året har jag fått ringa minst två gånger då mina flickor inte kommit hem i rimligtid, ibland har de glömt bort helt att säga till dem, ibland har de blivit orimligt försenade. Har fått som förklaring att Anna alltid brukar komma i tid, vilket dels inte stämmer, hon stannar ofta till på skolgården och pratar med någon kompis när det är dags att gå hem och hon väntar på lillasyster, dels är det inte upp till en 10 åring att hålla reda på när hennes syster skall hem, det är fritidspersonalens ansvar och arbete, och inget de bör lägga över på henne. Min yngre dotter kan ännu inte klockan ordentligt, så hon har inte själv möjlighet att hålla reda på tiden (och det kommer inte an på henne heller.) Jag förstår att det kan vara svårt att hålla reda på exakta tider för alla barn, är ju fler barn än mina som går på fritids, men då det är ganska många som går hem vid dessa tider, och det dessutom är direkt efter deras samling, då barna förhoppnings vis är samlade så kan det inte vara så svårt, det ursäktar inte att det kan ta så lång tid att jag hinner bli orolig, dvs. ca 45 minuter extra, och deffenetivt inte så ofta som varje vecka.
Överhuvudtaget är det väldigt dåligt sällt med vilken information som går fram, tex. har jag lämnat mitt mobilnummer skriftligt flera gånger, ändå har jag fått höra ett flertal gånger att de inte har det, så de har inte kunnat få tag på mig när mina döttrar har blivit dåliga (min äldsta dotter har magkatarr och behöver ibland gå hem tidigare, när hon gick på fritids var det relativt ofta de behövde få tag i mig.)
Just detta har blivit bättre denna termin.
Det problem som kullminerat de senaste veckorna är att personalen inte håller reda på vart min yngre dotter tar vägen. För det mesta hämtar Anna henne på vägen hem, men ibland går hon hem med kompisar och då hämtar jag Saga i stället. Ibland händer det att hon får gå hem själv, men då skickar jag antingen med en lapp på morgonen, eller så ringer jag och talar om detta (brukar oftast gå och möte henne, då jag är reumatiker gör det ganska mycket att slippa gå hela vägen om det är en dålig dag).
Tyvärr är inte alltid Saga av samma uppfatning utan har sagt till personalen att hon vill gå hem själv.
Förra tisdagen när de var i Tjuvaparken hade jag ringt och sagt att Saga skulle gå hem därifrån (då det är lite närmare hem, och hon slipper gå över de lite större gatorna) själv när de gick tillbaks till skolan, dvs. vid halv fyra. Saga hade sagt att hon ville gå hem,Xx, som är den i personalen som det är absolut mest problem med, hade provat att ringa hem till mig, men jag var inte hemma. Sedan har jag fått höra lite olika versioner från Xx, Zz och Saga, en hävdar att Saga sa att hon skulle hem och bara gick, den andra att Saga bara försvann, Saga själv säger att hon frågade om hon fick gå och att hon fick det.(den minst troliga av versionerna hoppas jag.)
Oavsätt om Saga sagt till innan hon gått eller bara försvunnit så är det allvarligt, ingen gjorde någon ansträngning att stoppa henne (vilket borde vara naturligt om hon säger att hon skall gå sin väg fel tid) eller att försöka ta reda på vart hon tagit vägen.
När jag ringde till skolan var det för att jag inte sätt till Saga ännu, och börjat bli orolig, fick tillsvar att de inte hunnit se vart hon tagit vägen än, då hade hon varit borta i minst en timmes tid, vilket är rätt mycket när ett barn bara försvunnit. Xx hävdar att hon inte hade någon aning alls om vart hon var, Zz sa att hon trodde hon sätt henne vid någon pizzeria.
Nu hade Saga gått hem, men det gjordes alltså absolut inget för att kontrollera detta, hon hade lika gärna kunnat förolyckats eller helt enkelt försvunnit. Saga har en psykiskt instabil pappa som inte har rätt att träffa henne ensam, Saga är inte själv medveten om att hon inte får vara ensam med sin pappa (anser inte att hon behöver veta sådant om honom, hon kan få behålla sin bild av en snäll pappa så länge som möjligt), men jag har talat om det för personalen då Saga började på fritids, att han inte under några omständigheter får hämta Saga, när hon bara försvinner fins det defenetivt en risk att han är inblandad i detta. Tycker det är klart anmärknings värt att man har tid att stå och ringa i sin mobil i parken, men ingen tid alls att ringa mig sedan då hon försvunnit.
Dessutom var Xx väldigt aggressiv då jag pratade med henne, talade om hur jobbig och hemsk och elak Saga är, inget som överhuvudtaget var relevant. När jag tog upp antalet gånger de skickat hem mina barn förtidig och den allmänna Orodningen på fritids så fick jag, åter igen, tillsvar att jaha, nu vet dom det. (Att hon alltså inte får gå hem själv utan att jag uttryckligen sagt det).
I går hände det igen. De var i Beijerspark, när jag cyklade dit för att möta dem var Saga borta, de sa att hon sagt att hon fick gå hem och så hade de bara släppt henne. Zz stod och suckade, himlade sig och tjatade om hur trött hon var på det barnet, och Xx pratade om att hon minsann inte viste hur och när Saga skulle hem. Att hon bara gått och hon inte viste vad hon skulle säga eller något alls. Att Saga är så bestämd och jobbig och att de inte vet vad som gäller när Saga säger en sak och jag något annat.
När jag åter sa till att Saga bara får gå hem själv om jag antingen skickat med en lapp på morgonen eller ringt så fick jag samma svar som alltid ;-jaha, då vet vi det.
I dag blev jag riktigt arg, borde kanske ha blivit det innan, men de flesta människor kan ta till sig skrivet eller talat språk, men tydligen går inte informationen fram till dessa två.
Visst kan Saga både vara envis och egensinnig, men man kan inte låta sig styras av en sjuåring. Om en förälder sagt en sak så gäller det, oavsett vad barnet säger, man kan inte låta ett barn som går i förstaklass fullständigt köra över en. Viket är det hon gör, Saga får hela tiden exakt som hon vill med dessa två, och efter åt kommer de och beklagar sig, i stället för att säga ifrån.
Problemen med Xx började i förskoleklass, hon var med som fritidspedagog och redan då styrde Saga över henne, men hennes lärare, Ff och N (mins ej efternamn just nu) hade inte alls de problemen, kan man bara säga ifrån är hon defenetivt inget jobbigt barn, inte jobbigare än någon annan sjuåring.
Jag pratade med Sagas nya klassföreståndare, K, då hon började ettan om problemen med att Saga styr över Xx, bad henne vara uppmärksam på det och försöka stötta Xx om hon behöver det, då hon fortsatt som fritidspedagog i hennes klass.
Jag har pratat med K tidigare vid flera tillfällen om hur skolan fungerar för Saga, hur hon fungerar med de andra barna och vilka ev. problem det fins, och fått bilden av att K inte alls har några problem med Saga, hon är lite pratsam och envis i bland, men inte värre än någon annan i klassen, och inget en vuxen inte klarar av.
Utan förskolan, på de olika fritids aktiviteter (dans och ridning,)fungerar det utmärkt, även där märker de att hon är en envis och framåt tjej, men hon är omtycket över allt och har lätt för att skapa kontakt med människor, är över huvudtaget försigkommen, har tex. redan tävlat i hoppning några gånger och har inga problem med att åka iväg på läger osv. De vuxna som då haft hand om henne har inte haft några problem alls med henne. Hon har gått om kompisar både i och utanför skolan, och jag har aldrig fått höra något negativt från deras föräldrar osv.
Givetvis är hon inget helgon, och självklart är det fel av henne att försöka köra med personalen på det viset. Hon vet själv att hon inte skall gå hem själv, och jag har pratat med henne om detta, men mycket mer kan jag inte göra hemifrån. Hade det varit hela skolsituationen som varit problematisk, om hon inte fungerat socialt osv., hade det varit annorlunda, och självklart något jag också fått ta tag i, men som det är nu är det alltså bara dessa två, och då Xx i synnerhet, som det är problem med.
Jag vet att problemet inte enbart rör min dotter utan hela situationen på fritids, det är fler barn och föräldrar som upplever det som rörigt och oroligt många gånger. Många barn får ont i magen eller vill hälst vara hemma, min dotter har hittat en annan strategi, hon ser bristerna, märker att det igentigen inte fins någon som riktigt vet hur det skall vara med tex. tiderna och hon utnyttjar det. Hon är tillråkligt begåvad för att se möjligheterna när hon får chansen att styra över någon vuxen, men hon är alldeles för liten för att förstå konsekvenserna av det.
En sådan makt skall inte en sju åring ha, en sådan makt skall ingen vuxen ge ett barn.

Jag är allvarligt orolig för min dotters säkerhet när hon är i skolan (eller rättare sagt, när hon inte är i skolan då hon borde vara det) och jag vill att det kommer till än ändring snarast.

Dessutom blir jag väldigt illa berörd över sättet Zz och Xx uttalar sig om min dotter inför mig och inför henne, sina personliga åsikter kan de hålla för just personliga och är inget jag vill ta del av. Det väsentliga är att de börjar sköta sitt jobb och vågar säga ifrån till Saga.

Jag vet att det är oroligt överlag på skolan, att det har varit en hel del problem, och det är kanske inte så konstigt om delar av personalen inte klarar av att säga ett enkelt nej till en sju åring, det blir ju defenetivt inte lättare med åren.

Jag som förälder måste kunna känna mig trygg när mitt barn är i skolan och mitt barn måste få känna det samma, där ibland att det fins gränser för hur långt man kan gå. Jag kräver inget märkvärdigt av skolans vuxna, bara just det, att de är vuxna.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback