Påsken

Påsken tycker jag mäst är jobbig nu mer, förut var det min favorit högtid, just för att den är så krav lös och för att vi alltid brukade sammlas ute hos mamma och pappa, tyckte om att ha familjen samlad liksom.
Nu avskyr jag den värkligen, är den jobbigaste tiden på året. Varje dag under påsk veckan och dagarna efteråt relaterar jag till vad jag gjorde just den dagen 2004. Att jag var och handlade påsk godis, presenter till mamma och flickorna, samtidigt som jag letade efter en cd till begravningen och tyg till kistan på skärtorsdagen, var också den dag då vi gick igenom begravningen med prästen. Jobbigt på många sätt och vis. Och påskafton, då jag försökte vara glad men det inte gick så bra, och flickorna fick sina halsband, de med fjärilar, likadana som det som Tella fick. Och alla andra minnen från de veckorna. Nej, jag tycker inte om påsken längre. Tänker på Tella när jag ser allt gult, gult och vitt var helt självklart hennes färger, det bara kändes så, både för mig och mamma, blommorna till begravningen var ju gula och vita, och lapptäcket jag sydde, det är helt enkelt hon. Och det lila, jag valde lila kläder till mina andra döttrar på begraavninge, och mamma hade lila kläder, tänkte inte på det då, eller jo, det gjorde jag men inte helt medvetet. Lila är ju sorgens färg, inte de varnliga sorgerna, de är svarta, men de största här i livet, de är lila, det är kyrkans sorge färg med, och lila är påsken för mig, lila, vit och gul.

På påskaftons morgon åkte vi till Gunnebo och köpte panséer, massor köpte jag, tror det blev 24 st, vita och gula till Tella, och två blåa som Saga ville ha.  Anna och Saga fick fröer av morfar, de hittade några fjärilar som sitter på pinne att sätta i jorden, jag sa att de fick var sin, och Anna valde en till Tella. Är sådant jag tycker om, när det liksom blir naturligt, då hon får vara med även mer fysiskt. Så det blev vår present till henne denna påsk, massa blommor och en fjäril. 
Vi gömde ägg i trädgården som varnligt och jag fick en mixer av mamma!  Anna och Saga fick som varnligt alldeles för mycket godis, och Anna undrade om inte Tella skulle ha ett ägg hon med, kankse blir det så nästa år.
På kvällen fick mamma migrän igen, så kvällen blev väl inte så jätte rolig, men ändå.

Vi åkte hem rätt tidigt på påskdagen, lite skönt att vara hemma igen, men jobbigt också, så mycket att packa upp och så. Vi gick och hämtade Ella hos Louise, hon hade haft det riktigt bra, och blivit ännu lite rundare, men det är en väldigt söt kanin (om hon bara kunde låta bli att äta på allt hela tiden.)  Saga envisades med att cykla och hon ramlae på hemvägen och satte i gång värdens bråk, tycker offta det blir så när vi varit borta ett tag, att det blir bråk när vi kommer hem igen. Och så hade det kommit besked om kollo, både Anna och Saga kom med, får se om de vågar åka nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback