Närmar mig slutet på en lång dag...

Blev en lång dag idag, packade det mästa i går kväll, men inte riktigt allt, hade en del på tork och annat jag helt enkelt inte orkade packa. Väkte tjejerna, Anna bråkade inte alls i dag!  Fast Saga tjurade ordentligt, alltid är det något, fick i väg Anna i tid till ´simningen i alla fall, men Saga hittade inte sin cykel nyckel, hon hävdade bestämt att hon hängt den i skåpet fast den inte var där, tillslut fick hon gå, med tårarna sprutande. Jag hatar dessa mornar!
Packade det sista, gjorde rent Kalles bur, plockade ihop de papper och foton jag vill ha med mig på resan och tömde kamerans minnes kort, fick riktigt mycket gjort på bara någon timme.
Är städdag i morgon i Malmö och i dag för skolorna, så vi gick ut och plockade sopor, fast klasföreståndaren stannade och fixade i klass rumet och assistenten hade ont i magen och satt bara still på en bänk i solen, så det var jag och 13 barn som plockade skräp och hade oss, några hittade riktigt mycket, fyllde en hel sopsäck, de blev jätte glada och de andra lite avundsjuka, när det var dags att gå hem kom klassläraren dit, jag smlade ihop barna, men de som plockat så mycket hade svårt att bära säcken, jag fick hjälpa dem och ändå kom vi efter de andra. Halv vägs till skolan gick vi förbi en sopbil, frågade dem om de kunde ta säcken, och det ville de, barna fick själva kasta i den i sopbilen och det var tydligen en riktig höjdare! De var både glada och stolta och det var riktigt kul att se dem.
På eftermidagen hade jag ettorna själv i matte, fungerade riktigt bra det med, särskilt med tanke på att det var fredags eftermidag och allmänt oroligt, tycker om sådant, när jag får göra saker själv, , när andra är med blir jag lite osäker på hur mycket jag kan bestämma osv, men är jag själv fungerar det mycket bättre. Och barna värkar gilla det med, blir lugna stunder offtast.
På lunchen skulle jag handla en massa, cyklade till apoteket, men det var kö så jag han bara med det och att köpa godis i en affär brevid, men på vägen häm cyklade jag om hansa kompaniet, köpte presenter till mamma, hon fyller den 13:de, och sedan blommor till Tella, vita tusenskönor, påskliljor och gula pansér, så fina.  Vet att de haft mindre kaninburar på Zooab vid värnhem  för 100 kr, men nu hade de givetvis bara dem för 299 kvar, Louise har inte plats för en så stor som Ella har, så det fick bli en sådan, lyckades få upp den på cykeln och få hem den utan att tappa den eller välta, inte helt lätt. Anna och Lousie gick över med den, Saga hade bråttom då hon skulle rida igen i dag, vi han tid men det blev inget ändå, Åsa tyckte det blev för mycket med två pass samma dag, och det har hon helt rätt i, så Saga får rida igen nästa måndag, med Annas grupp, Åsa vill att hon sklal vara med som draghjälp lite, få igång dem i bättre tempo och hälst få dem att galoppera lite mera, båda två, och det passar ju Saga bra till. Så Anna gick till Soft med Amalia och Saga städade i stallet, jag cyklade och köpte choklad harar till hela hennes grupp, hon förr av förfröa gången, och då bjuder de på kaka, men jag tyckte choklad hare passade bra till påsk, och de blev väldigt uppskattade av både barn och Åsa.
Lyckades tappa mina nycklar och greps av panik, men hittade dem rätt snart, och sedan var det dags för Saga att rida, hon fick rida en häst de inte brukar ha i hennes grupp, stor, stark och lite busig, men det passade nog henne bra, hon var sur då hon satt upp men hel förälskad då hon satt av.
Hade inte tänkt så långt, cyklade ju till ridskolan, vilket var dumt då pappa skulle hämta oss där, men han tog barna och deras cyklar i bilen och så tog jag och cyklade hem själv, gick väldigt fort, exakt tio minuter från folkestpark hem till oss, kom långt före dem och han bära ner alla väskor innan de kom.
Pappa var nog lika trött som jag, det blev en väldigt lång dag och jag orkade knapt äta något fast mamma lagat så god mat.
Jag och Anna gick upp till kyrkogården och tog bort granris och gammla blommor, gorde lite fint till Tella nu när det snart är påsk. Anna frös men ville vara med, men det käns så konstigt ibland att stå där, det ligger så högt och öppet och man hör allt som sker även längre bort, grannen hade plockat fram stuttsmattan för sesången, Anna och Ida brukar leka, och Anki stod och piskade mattor. Barn som skrattar, hundar som skäller, en trakor någon stans i bakgrunden, vardags ljud, ljud som alltid funnits,men som käns så väldigt konsitga när man står vid sitt barns grav.
Tog med lådan som korset sitter i in, planterade pansérna och tusenskönorna i den, satta påskliljorna direkt i marken, tror det blev fint, sjöng för henne medans jag var uppe den sista gången, då det blivit nästan helt mörkt, min lilla skrutta.
Nu sover Anna och Saga, och snart jag med, i morgon åker vi till Tänndalen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback