En lång torsdag och en ännu längre fredag... (blir kankse två inlägg av det i stället)

I alla fall, fick i väg båda tjejerna på morgonen, inget mer spyende eller illa mående, och tur var det, både för deras del och för min, behövde värkligen få vara ensam lite under dagen. 
Hade del klass (2:or) själv, gick igenom klockan med dem, gillar sådant, käns riktigt bra att sitta där själv med dem, vet inte varför jag är sådan, men kankse är det det att jag inte behöver känna någon osäkerhet över vilken roll jag själv har, har svårt att ta plats, svårt att hävda mig många gånger. Iofs inte så konstigt när man varit osynlig nästan hela livet, inte lätt att bli synlig igen, men jag försöker, jag jobbar på det, och det blir nog bättre.  Blev till frågad om jag kunde komma tidigt på fredag, skulle ju vara ledig då för begravningen, men alla utom jag och en kille som är där ibland skulle på möte, så jag lovade komma, var bara frågan om den första 1½ timmen.
Fast när jag var på väg hem började jag tveka, började bli jobbigt, jätte jobbigt. Ville värkligen inte vara med om ännu en begravning, inte ett till dött barn.
Cyklade till trädgårdsbutiken, de hade formad oasis förut, men nu hade de inte så mycket längre, köpte ett block i alla fall, och papper och stämpel på stämpel huset till ett litet kort till lillebrodern.  Hittade fina band på panduro, gick att skriva på med som tur var. Regnet öste ner och allt blev blött, länge sedan jag blev så genom våt, och allt i kasarna blev blött, pappret låg i dubbla påsar, där den innre var vänt upp och ner, men det blev lite vått i alla fall. Tänkte handla något nyttigt till lunch på AG:s favör, men orkade inte, köpte bara brudslöja där, hittade nejlikor i en blommster affär, värkar vara sesong för dem nu, det var det inte vid Tellas födelsedag, letade mig blå efter dem då. Och rosor blev det, röda liksom nejlikorna. Men regnet blötte upp allt papper runt blommorna, fick stoppa ner dem i kassen från AG:s för att hålla dem samman. Har igentlige inte råd, men det bryr jag mig inte om, köpte en hamburgare på burgerking, fick dubbla kassar där med, men det hjälpte inte, den han bli blöt innan jag kom hem.
Hade tänkt att vila men behövde tvätta och det var ledigt där fram till fyra så jag fick passa på. Lampan var trasig så jag fick palla upp dörren med en trä kloss, annars hade det varit aldles mörkt där inna.
Tänk vad svårt alla sådana där små saker blir när man själv mår dåligt, bara att sammla ihop tvätt och bära ner den var så svårt, allt käns extra tung och bena rör sig inte automatiskt, får tänka vart ända steg och blir så trött av det med.
Hade lovat att titta på skor med Anna och Saga, men de bråkae så mycket så vi kom inte iväg i tid, klockan var nästan sex när vi kom in till stan, Dinsko stängde nästan direkt, han inte titta mycket där alls, fast Anna var inte nöjd med något hon såg så det gjorde kanske inte så mycket, men Wedins var öppet och både jag och Saga hittade skor vi ville ha, Var någon kampanj, köpte man tre saker fick man betala för två, så jag köpte en plånbok till mig själv, min gammla rammlar mynten ur och den är svår att hitta i, är pappas gammla som han köpte i Thailand -88 så den har ju hållit ett tag i alla fall.
Hade sagt att jag ville se hur mycket skorna gick på innan jag bestämde mig för om vi kunde köpa narnia på dvd, men Anna bara tjatade och gnällde och jag bar inte orkade med det, stannade då jag skulle posta ett brev på värnhem och köpte den åt henne, hon blev riktigt glad. Och så köpte jag en kanin till Sagas lille bror (den på kortet nedan), det blev hon glad för också. 
Kom hem alldeles försent, tjejerna fick titta på Narnia halva kvällen medans jag fixade med kort, blommor och kläder till begravningen. Lila byxor och vit tunika till mig, vit skjorta och lila kläning till Saga, blir nog bra. Gick inte och la mig fören efter ett, fast då sov så klart tjejerna sedan länge.
Jenny ringde också, undrade om hon skulle komma över, men jag sa nej, att jag inte orkade, att vi skulle på begravning i dag, och det förstod hon så klart.
Hade nästan trott att det skulle kännas ännu jobbigare framåt kvällen, och det gjorde det ju, det var väldigt, väldigt jobbigt, men inte så svårt som det skulle ha kunnat vara, känner att jag inte kan slappna av, hade behövt det nu. Hade behövt få vara lite ledsen i stället för detta bara jobbiga.

nä, nu orkar jag inte skriva mer, skriver om begravningen i morgon i stället.

Kommentarer
Postat av: petra

hej - följer din blogg, det du skriver är väldigt gripande - tack för fin läsning!
Petra


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback